Fietsen, Wenen, Mariazellerbahn en Budapest - Reisverslag uit Mürzzuschlag, Oostenrijk van Martijn . - WaarBenJij.nu Fietsen, Wenen, Mariazellerbahn en Budapest - Reisverslag uit Mürzzuschlag, Oostenrijk van Martijn . - WaarBenJij.nu

Fietsen, Wenen, Mariazellerbahn en Budapest

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

19 September 2005 | Oostenrijk, Mürzzuschlag

Hoi, ik had nog belooft wat te schrijven over mijn vakantie, dus bij deze.

Omdat het misschien de laatste keer mooi weer was (circa 30 graden) hadden Allard en ik (zaterdag 2 weken terrug) nog een flink end gefietst (zo'n 50 km.) Ook hadden we tussendoor nog een klim gemaakt en eenmaal boven was er een groot veld met allemaal herten (kan niet zeggen of ze wild of tam waren), maar dat was wel een mooi gezicht. Ook hebben we de kerk van Neuberg bezocht, die erg oud en best groot was.

Die maandag daarna had ik Wenen bezocht en ben ik naar Schönbrunn geweest, erg mooie tuinen, fontijnen e.d. en een groot paleis (foto's kun je zien op mijn andere site) Hier is ook de dierentuin van Wenen, maar die heb ik niet bezocht. Verder had ik wat door de stad rondgewandeld (delen waar ik nog niet was geweest) en over de Naschmarkt gestruind.

Dinsdag ging ik naar St. Pölten met de Mariazellerbahn en ik moest vroeg op (nl. 4:00!!) Ik moest eerst met de trein (duurt 30 min.) naar Kapfenberg en dan met de bus naar Mariazell (ruim anderhalf uur), waar de Mariazellerbahn vertrekt richting st. Pölten (deze duurt zo'n 2,5 uur) In Kapfenberg was het opvallend druk om 5:00 s'ochtends, auto's reden af en aan en ook in de trein zaten veel mensen. Een wat oudere man die ook op de bus wachtte vertelde me dat dat allemaal werknemers van een grote staalfabriek zijn en die wisselden van dienst. (Böhler, levert metaal voor o.a. F1 wagens en vliegtuigen, 6 maanden geleden was daar een groot ongeluk, waarbij er 4 doden vielen) Het was vandaag weer mooi weer en het ritje was prachtig. Nog hogere bergen en mooie meertjes. De Mariazellerbahn was alleen het eerste uur indrukwekkend, veel viaducten en tunnels, hoog boven de bergen. De trein ging langzaam naar beneden door het Pielachtal, en op het laatste vlakke stuk waren er veel mais-, zonnenbloem- en pompoenvelden. St. Pölten is een mooi stadje, hoofdstad van Nieder-Östereich (provincie) en ik heb hier de middag vertoefd. Uiteraard weer veel gewandeld (s'avonds ook lekker spierpijn, haha :-)) en ook even wat gegeten. Op de terrugweg ook nog even in Mariazell gebleven, wat een soort van bedevaartsoord is voor de katholieke gemeenschap. Er staat hier ook een mooie kerk en paus Paulus Johannes de tweede is hier een aantal jaren geleden geweest. Eenmaal in de bus (het was inmiddels rond half negen) kwam ik de man van vanmorgen weer tegen, hij had een behoorlijke klim op de Hochschwab gemaakt van circa 9 uur! Mocht ik nog tijd hebben en het weer goed zijn wil ik er ook nog even heen, want deze bergen zijn over 2000 meter hoog en zien er indrukwekkend uit.

De volgende dag (woensdag) was het 'luierdag' en heb ik bij het meertje van Krieglach in de zon gelegen en me een beetje voorbereid op de reis naar Budapest.

Donderdag dus naar Budapest, een rit van ongeveer 5 1/2 uur. In de trein nog een leuk gezelschap leren kennen, 3 Hongaren die door Europa reisen en ze waren nu op weg naar Bosnie. Ze lieten op hun kaart zien waar ze allemaal geweest waren. Ze spraken geen Engels maar wel gebrekkig Duits, af en toe 'handen en voetentaal' maar ik had begrepen dat ze voor de spoorwegen werken en zo goedkoop door Europa kunnen reisen. Ze verzamelen en ruilen dan allerlei petjes van de spoorwegen. Op een foto van hun was te zien dat ze er al aardig veel hadden, behalve die van Nederland, maar daar gingen ze volgend jaar naartoe.
Eenmaal in Budapest op zoek naar een hostel, maar die was eenvoudig te vinden, aangezien er een bureau op het station is, waar je hostels kan boeken. Ik werd ook netjes met een shuttle bus naar het hostel gebracht. Een leuk en goed hostel, waar ik met wat Engelsen en Australiers op de kamer sliep. Ook was er een bar en had ik al snel een gesprek met een Engelse dame die al 6 jaar in Sydney woont.
De stad is erg mooi, veel kultuur en historische gebouwen. Net als in Wenen en Bratislava, stroomt ook hier de Donau. Mooie moderne en oude bruggen en veel thermale-baden. Natuurlijk ook weer veel geslenterd, want het weer was nog steeds prachtig. Ik heb o.a. het parlementsgebouw gezien, een soort van kasteel met veel spitse torens (zie foto),de Fischerbastei, een historisch stadsdeel van Budapest gebouwd op een heuvel, vlak aan de oever van de Donau, zodat je een mooi uitzicht had over de stad. Ook stond er hier weer een mooie cathedraal. Een nationale paleis, waar het wijnfestival plaatsvond, hier was muziek en kon je wijn proeven, was erg gezellig. Nog een of ander monument bezocht (als je zoveel ziet houd je al die namen op een gegeven moment niet meer allemaal bij ;-)) S'avonds is Budapest ook erg mooi, met natuurlijk veel lichtjes en gezelligheid. De volgende dag ben ik naar het park geweest, het Heldenplein (waar beelden van oude helden staan) over en wat kastelen bekeken. Hierna gezwommen in een van de oudste therme's (zwembaden) van Budapest, verschillende baden, varierend in temperatuur, ook sauna's e.d. waren in overvloed aanwezig. Op straat zag je af en toe wat muzikanten die traditionele muziek speelden (deze spelen stukken beter dan je af en toe bij ons ziet ;-)) Ook liet ik een karikituur van mezelf maken (tja ik dacht ik doe es gek) Zaterdagovond was er een kroegentocht voor backpackers, waar ik natuurlijk niet bij kon ontbreken :-) Het was erg gezellig, een leuke gemengde groep uit Amerika, Engeland en Australie. Het was dan ook leuk om de verschillen tussen deze groepen te herkennen. Ook zat er een collega fysiotherapeute en een verpleegster uit Australie tussen en een Engelse rugbytalent, met z'n broer uit Plymouth (ben ik ook eens geweest), verder een stelletje uit Phillidelphia, wat dames uit Chicago en de tourleider uit Kentucky (USA). Ook waren er nog twee engelse meiden die al snel weer weg waren, want op een geven moment was een van die engelse meiden, die zichzelf kennelijk overschat had, behoorlijk dronken, dat ze omviel en kotsen moest bleghh!! Taxi!! ;-) Maar het waren leuke kroegjes, waar ook geen toeristen komen, zoals eentje van een oud olympische roeikampioen (in die tijd kregen ze van de staat een cafe, als ze kampioen werden en hij was zo'n beetje de laatst overgebleven, die anderen hadden alles al verkocht) Ook plaatsen waar je in de binnentuin stond met verschillende eettentjes en lampionnen. Nog met Hongaarse dames gesproken over de Europese politiek en het leven in Hongarije. Die engelse rugbyspeler van 2 meter (hij was 19) gleed nog onderuit en had een behoorlijke schram op zijn onderarm, en mede door het verdunde bloed, was het een bloederig tafereel, maar niks aan de hand verder, hij kon z'n biertje nog vasthouden ;-). T' was dus erg gezellig en ik was pas half 6 weer terrug in t' hostel. Weinig geslapen en nog even wat gewandeld en daarna rond het middaguur weer terrug naar Krieglach.

  • 19 September 2005 - 13:08

    Jan:

    Nou Martijn,
    jij hebt je goed vermaakt zo te lezen.Leuk man,al die nationaliteiten.Ennuhhhh van wie heb jij dat uithoudingsvermogen hihi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Mürzzuschlag

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

27 September 2005

laatste week

19 September 2005

Fietsen, Wenen, Mariazellerbahn en Budapest

15 September 2005

Hochzeit

14 September 2005

Nieuwe foto's!!

30 Augustus 2005

Frequency festival!!!
Martijn
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 17036

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: