Graz, ijshockey en voetbal - Reisverslag uit Mürzzuschlag, Oostenrijk van Martijn . - WaarBenJij.nu Graz, ijshockey en voetbal - Reisverslag uit Mürzzuschlag, Oostenrijk van Martijn . - WaarBenJij.nu

Graz, ijshockey en voetbal

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

11 Maart 2005 | Oostenrijk, Mürzzuschlag

Zon. 06-03-05

Gisteren was het een lange dag in Graz. De treinrit er naar toe duurt een kleine anderhalf uur. Op het eerste oog viel Graz mij een beetje tegen, betonnen blokken al dan niet gekleurd in het roze, geel, oranje of blauw. Het centrum was ook niet echt spectaculair. Een brede hoofdstraat met al evenmin bijzondere winkels en je had het alweer snel gezien. Alleen het stadhuis was wel een mooi gebouw. Graz had een beetje een 'Oostbloksfeer' grauw en het straalde niks uit, veel bedelaars ook. Er was wel een mooi straatje, die omhoog liep, gebouwd van keien uit de plaatselijke rivier (de Mur).

Ik ben maar gaan touren met de bus en tram en ik kwam uiteindelijk uit bij het 'Arnold Schwarzenegger Stadion', het stadion voor de plaatselijke voetbalclubs, Grazer AK en SK Sturm Graz. Ik kon hier zo het veld oplopen. na een beetje rondlopen in en rond het stadion kwam ik terecht bij een ijshockeywedstrijd naast het stadion. Het waren junioren (ik denk 10 a 12 jaar oud) maar je kon zien dat ze op hoog niveau speelden, tactisch goed, snel en ze waren erg gedreven. Ze hadden ook een shirtsponser en op 1 van die ploegen had Spardabank 'freundlich und fair' als sponser. Nou vriendelijk waren ze niet tegen elkaar en van fairplay hadden ze waarschijnlijk ook nooit gehoord . Voor zulke jochies speelden ze behoorlijk hard, bodychecks links en rechts, pootje haken en af en toe een beetje matten, het hoorde er allemaal bij. Het was overigens ook nog erg spannend, het werd uiteindelijk 5-3 voor de gasten.

Hierna ben ik even een kijkje gaan nemen in het 'Arnold Schwarzenegger' museum, nou ja museum, er hangen wat jeugdfoto's (hij komt hier uit de buurt vandaan) en zijn oude trainingsapperaten staan er, in een moderne fitnesscentrum. Wel aardig overigens.

Ik had ook nog even geinformeerd of er vanavond werd gevoetbald. Ik had geluk Sturm Graz speelde tegen Austria Wien, een topper dacht ik zo, dus ik kocht een kaartje. Ondertussen was mijn broek gescheurd, dus ging ik eerst even een broek kopen in de binnenstad (gelukkig had ik een lange jas aan) :). Eenmaal terrug in het stadion was het al aardig druk. Eerst even een biertje gedronken in het supportershome van Sturm. Daarna ben ik met een bradwurst en gluhwein op de tribune gaan zitten. Ik vroeg aan de persoon naast mij, een ouder man die een ware voetbalkenner bleek te zijn, wat de stand was in de competitie. Sturm stond derde van onderen en Austria stond tweede (en ik dacht een Oostenrijkse topper te bekijken) Toen de spelers werden voorgesteld was ik blij verrast, eerst bleek dat ex-ajaxcied Didulica bij Austria op doel stond, later bleek ook dat de geboren Haarlemmer Frank Verlaat speelde bij Sturm (hij vierde ook nog zijn 36 verjaardag). De wedstrijd zelf was helemaal niet zo slecht. Sturm was de betere, alleen wilde de eindpass en de afwerking niet zo vlotten. Uiteindelijk kwamen ze voor de thee nog op 1-0. De tweede helft was ongeveer hetzelfde, alleen werd er niet meer gescoord.
Ik had nog even gewacht, want de spelers kon je zo begroeten na de wedstrijd, alleen was Sturm natuurlijk een feestje aan het bouwen. Uiteindelijk was ik pas weer om 01:30 thuis.

  • 14 Maart 2005 - 16:49

    Danny:

    He Tinus,

    Leuk man die wedstrijd. We hebben 1-0 gewonnen van Vogelenzang ik stond op de nummer 10 positie, ze hadden blijkbaar geen betere. Youri heeft er een concurrent bij, een neger van 18 jaar, ochicou. Ik weet bijna zeker dat ik het fout schrijf, maar dan is niet echt belangrijk. Ze zeggen dat hij heel goed was vroeger, vroeger was acht maanden geleden. Hij heeft acht maanden niet gekeepd, dit was dan ook duidelijk te zien. Hij gaat er heel hard in maar verder heb ik niets positiefs gezien, dus of Yourinou echt een concurrent heeft weet ik niet! Conclusie: kom maar snel terug! even serieus, ik hoop dat je het naar je zin hebt. Groetjes Danny p.s. Hoe is het werk?

  • 15 Maart 2005 - 07:26

    Ton Gouw:

    Leuk verslag van de wedstrijden. Hoe zijn de eerste weken verlopen als fysio?

    Groetjes van Ton Rineke en Menno

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Mürzzuschlag

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

27 September 2005

laatste week

19 September 2005

Fietsen, Wenen, Mariazellerbahn en Budapest

15 September 2005

Hochzeit

14 September 2005

Nieuwe foto's!!

30 Augustus 2005

Frequency festival!!!
Martijn
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 17175

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: